Izvor: Biznis.rs
Od početka digitalizacije svedočili smo mnogim promenama u administraciji zbog kojih su se nekima od nas, u početku barem, nove procedure činile komplikovanim. Ipak, portali kao što je eUprava postali su deo svakodnevnice čak i onima koji nisu vični tehnologiji, pa broj zahteva za različite vrste digitalnih sertifikata i dokumenata neprestano raste.
Imajući to u vidu, Biznis.rs je zanimalo koje vrste usluga eUprave naši sugrađani najviše koriste i šta to dalje implicira. Odgovore na ova pitanja dala nam je projektna menadžerka u Institutu za razvoj i inovacije Nevena Nikolić.
Kako Nikolić navodi, posmatrajući podatke o dosadašnjim korisnicima, najpopularnije usluge su podnošenje zahteva za izdavanje parking karte ili mesta za osobe sa invaliditetom, kao i one direktno ili indirektno vezane za uslove koje je stvorila pandemija virusa Covid-19.
“Popularne Covid-19 usluge su izdavanje EU digitalnog zelenog sertifikata, iskazivanje interesovanja za vakcinaciju i eZakazivanje za PCR testiranja. Pored toga, ljudi u Srbiji koriste i usluge za plaćanje nadoknada i taksi putem eUprave, izdavanje uverenja za vođenje krivičnog postupka, izdavanje uverenja iz kaznene evidencije pravnih lica, zahtev za izdavanje vozačke dozvole”, kaže Nikolić, dodajući da jedna od usluga koja nije na ovom spisku, a koja je pre početka panedemije bila veoma popularna, jeste zahtev za izdavanje nove zdravstvene knjižice.
Prema njenim rečima, usluge eUprave vezane za pandemiju su jasne, a razlog velike popularnosti ostalih e-usluga vezan je za njihovu neophodnost.
“Kada nešto podrazumeva dugo čekanje u redu, nekoliko odlazaka na šalter, ili kada građani nisu sasvim sigurni koju dokumentaciju treba da prilože i gde tačno mogu podneti zahteve, eUprava predstavlja efikasno rešenje. Na ovom portalu su usluge koje su dostupne na nacionalnom nivou prilično jednostavne za korišćenje i predstavljaju svojevrsnu uštedu vremena, a to privlači građane”, objašnjava Nikolić.
Upitana da li ovakva statistika može usloviti smer digitalizacije i, u slučaju da može, koji bi to smer bio, Nevena Nikolić navodi da će se popularnost usluga menjati, te da će na to uticati različiti faktori.
U tom pogledu, pretpostavka je da će doći do razvoja novih usluga usled potreba mlađe populacije, navodi projektna menadžerka Instituta za razvoj i inovacije.
“Upravo će takozvana ‘Generacija Z’ uticati na smer digitalizacije. To je generacija koja tek dolazi i kojoj prihvatanje digitalne usluge ne predstavlja teškoću. Štaviše, njeni pripadnici poslove radije obavljaju digitalno, kao što se radije odlučuju za rad od kuće, te se u digitalnom svetu osećaju sigurno”, zaključuje Nikolić.
Posmatrana kroz prizmu digitalizacije usluga, kaže, uloga Instituta za razvoj i inovacije ide u dva pravca – prema građanima i prema lokalnim vlastima.
“Institut želi da upozna građane sa portalom eUprava kroz jednostavna video-uputstva o korišćenju e-usluga. Takođe, trenutno kreiramo i vodič u kojem će biti opisane sve usluge koje trenutno postoje na portalu i način na koji se mogu koristiti”, navodi ona, dodajući da je uloga IRI da u komunikaciji sa lokalnim vlastima da prenese iskustva rada sa korisnicima platforme i ukaže na važnost uvođenja digitalnih usluga koje se najviše koriste i u manjim opštinama u zemlji.
“Sve ovo radimo kroz javno zagovaranje, sa ciljem da se kvalitet života u tim sredinama poboljša. Dugoročna ideja Instituta je da doprinese tome da putem digitalnih platformi lokalne vlasti više komuniciraju sa građanima”, kaže Nevena Nikolić, dodajući da se na taj način najbolje mogu prepoznati potrebe građana.