Značaj korišćenja sigurnosnih pojaseva i dečijih sedišta
OPOVO, 5. mart 2021 – Povodom kampanje koju sprovode Ministarstvo unutrašnjih poslova i Agencija za bezbednost saobraćaja, a koja je usmerena na značaj korišćenja sigurnosnih pojaseva i dečijih sedišta razgovarali smo sa načelnikom Policijske stanice Opovo majorom policije Aleksandrom Paunovićem.
Paunović ističe značaj korišćenja sigurnosnih pojaseva i dečijih sedišta kao jednu od najvažnijih preventivnih mera u sprečavanju ozbiljnijih posledica i nezgoda na putu.
„Kako bi se ostvarila primarna aktivnost policije u saobraćaju, a to je bezbednost svih učesnika i to vozača, putnika i ostalih, jedna od najvažnijih preventivnih mera je korišćenje sigurnosnih pojaseva vozača i putnika, kao i dečijih sedišta, da bi se sprečile ozbiljnije posledice i nezgode na putu“, kaže Paunović.
Iako je u ranijem periodu postojala praksa vozača i putnika da se u vožnji ne koriste sigurnosni pojasevi i dečja sedišta, izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i oštrijom kaznenom politikom, podignuta je svest učesnika u saobraćaju o neophodnosti navedenog prevashodno zbog bezbednosti svih učesnika.
„I pored toga, postoji znatan broj vozača i putnika koji i dalje ne koriste sigurnosne pojaseve u vožnji, te su pripadnici saobraćajne policije PS Opovo u toku 2020. godine sankcionisali 289, a u 2021. godini 33 lica. Napominjem da je nevezivanje sigurnosnih pojaseva jedan od uzroka saobraćajnih nezgoda i svakako utiče na težinu posledica u njima. Takođe, apelujem na roditelje da u cilju povećanja bezbednosti koriste dečja sedišta“, poručio je načelnik PS Opovo Aleksandar Paunović.
Kada su u pitanju deca – putnici, zakonska regulativa kaže da dete mlađa od 12 godina ne sme sedeti na prednjem sedištu, a dete niže od 135 cm prevozi se vezano u odgovarajućem, homologovanom bezbednosnom sedištu. Svi kaiševi, štitnici od udara i savitljive komponente sa sigurnosnom kopčom bezbednosnog sedišta, koji ograničavaju pokretljivost tela deteta u bezbednosnom sedištu, treba da budu pravilno podešeni i pričvršćeni, u skladu sa uputstvom proizvođača bezbednosnog sedišta.
U slučaju sudara, pri brzini kretanja automobila od 50 km/h, usled inercije, ljudsko telo postaje teže i do 20 puta. Posledica toga je da roditelj koji drži u rukama dete, recimo težine 5 kg, sigurno u takvoj situaciji neće moći i da ga zadrži u naručju, jer će dete u deliću sekunde postati teško 100 kg. Posledice mogu da budu tragične.
Korišćenjem sedišta navikavate decu od malih nogu na sigurnosni pojas i na činjenicu da u autu treba da sede i budu vezani, a ne, na primer, da stoje između prednjih sedišta dok se vozilo kreće.