ZAJEDNO KROZ VEKOVE
Opovo, 30. decembar 2020;
Projekat „Multikulturalnost i tolerancija u Opštini Opovo – Zajedno kroz vekove“ finansiran je preko konkursa Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice.
U okviru projekta „Multikulturalnost i tolerancija u Opštini Opovo – Zajedno kroz vekove“ Uduruženje građana Glas Opova realizovalo je dokumentarni film o viševekovnom zajedničkom životu brojnih naroda i različitih veroispovesti na ovim prostorima.
„Na levoj obali Tamiša, u jugozapadnom delu Banata, upravo tamo gde ova reka najintenzivnije meandrira i približava se Dunavu, nalazi se Opovo, administrativni centar najmanje južnobanatske opštine, koju čine još tri sela: Sakule, Baranda i Sefkerin.
Na osnovu arheoloških istraživanja znamo da su ljudi ovaj kraj naseljavali još u neolitu, mlađem kamenom dobu. Arheološki nalazi nam potvrđuju kontinuitet naselja i preko bakarnog, bronzanog i metalnog doba, antike i seobe naroda. U Opovu i okolini dolazili su, prolazili ili se nastanjivali Kelti, Sarmati, Dačani, Rimljani, Gepidi, Avari, Sloveni, Mađari…
Sve do pred kraj poznog srednjeg veka, podatke o naseljima i etničkim grupama koje su živele u Opovu, dala nam je arheologija. Međutim, prvi pisani istorijski izvor o naselju Želj na mestu današnjeg Opova pronalazimo 1334. godine u jednom popisu katoličkih župa u Banatu, koji se čuva u Papinskom arhivu u Rimu.Pretpostavljamo da su katolički stanovnici sela bili verovatno Mađari ali kako je Banat, a posebno južni Banat i tokom srednjeg veka bio gusto naseljen i slovenskim stanovništvom, ne možemo sa sigurnošću tvrditi da je naselje bilo samo mađarsko ili etnički izmešano.
Tokom vladavine srpskih despta Stefana Lazarevića i Đurađa Brankovića, a posebno nakon pada srpske države usledile su značajne seobe srpske vlastele sa svojim ljudima severno od Save i Dunava. Turska osvajanja južne Ugarske u XVI veku, promenila su značajno etničku sliku na teritoriji današnje Vojvodine. Katoličko stanovništvo se masovno povlači, a na njihovo mesto se doseljavaju Srbi, bilo da se bore na strani Ugarske ili Turske. Pod turskom vlasti Želj se po drugi put pominje u pisanim istorijskim izvorima kada su 1660. godine kaluđeri Pećke patrijaršije obilazili Banat i prikupljali priloge, što nam govori da su u to vreme stanovnici Želja bili Srbi.“
Ostatak pogledajte u našem filmu