1

Zaštitni putni pojasevi: ZAŠTO VIŠE NEMA DRVOREDA U VOJVODINI

ZAŠTO VIŠE NEMA DRVOREDA U VOJVODINI
27903Opovo, 05. februar 2014;
Autor ovog teksta dobro se seća drvoreda duž celog zrenjaninskog puta do Beograda. Za one nešto mlađe, koji se tada još uvek nisu rodili, prepručujem da pogledaju antologijski srpski film „Skupljači perja“ čije su pojedine scene snimane upravo na zrenjaninskoj magistrali i gde se ti drvoredi mogu lepo videti. Do pre nekoliko decenija u Vojvodini su pored svih puteva raznog reda i značaja postojali drvoredi koji su štitili od smetova i vetrova. A onda su ta stabla iz različitih razloga počela da se uklanjaju. Od saobraćajno – bezbedonosnih do nezakonite seče, ali i odlukom vlasti da više nisu potrebna jer smo imali jedan period blažih zima.
Drvoredi i živice pored puta skoro potpuno sprečavaju stvaranje snežnih nanosa i to je pravilo do koga su ljudi došli na osnovu iskustva. Pored vetra i snega, drvoredi  štite i od sunca i visokih temperatura, a istovremeno su i zaštita ratarskih useva od štetnih gasova,  i naselja od buke. Procenat pošumljenosti Vojvodine je najniži u Evropi i iznosi samo 6,3%, a problem je i u raspopredu šuma jer se sve nalaze u samo nekoliko zona.
Klimatske promene nisu novina u istoriji naše planete. Mikro promene se mogu javljati i više puta tokom jednog stoleća. Orkanski vetrovi, koji sada već redovno duvaju u Vojvodini u ovom periodu godine, svakako su rezultat novih klimatskih promena. Postavljanje zaštitinih pojaseva na kriznim deonicama puta, odnosno u pravcu duvanja vetrova (košave, severca) sada je već neminovnost. Lokalna samouprava je krajem prošle godine započela projekat formiranja zaštitnog pojasa na deonici lokalnog puta Baranda – Sakule. Izvršena su geodetska merenja i čišćenje duž puta. Šta će konkretno činiti zaštitni pojas odlučiće se tokom ove godine, naravno u zavisnosti od finansijskih mogućnosti.
27810Na putu Baranda – Sakule ni ranije nije bilo drvoreda, i nije Sakulama prvi put da ostanu odsečeni od ostatka sveta. Podsetimo se da je zbog jake zime i velikih smetova polovinom osamdesetih godina Sakule bilo pet dana pod blokadom. Međutim, to nije razlog da tako i ostane. Obilaskom terena ovih dana bili smo svedoci da je put ostajao čist ili minimalno prekriven snegom na deonicama gde su duž saobraćajnice postojali pojasevi živice, šiblja, grmlja ili drveća. Rešenje je očigledno jednostavno… ili možda nije tako.