COKULICA ZA SVA VREMENA
Opovo, 16. decembar 2017;
Šaljivo su ga zvali cokulica i sanduče, a o menjaču u obliku drške kišobrana pričali su se vicevi. Međutim, Reno 4 (Renault 4) uvek je imao svoje verne poklonike i bio vrlo popularan na našim prostorima.
Goran Miljković, ugostitelj iz Opova, svog renoa je kupio, pre svega za potrebe nabavke u svom restoranu, ali vrlo brzo se „zaljubio“ u ovog malog Francuza, koji mu je istovremeno i radno vozilo i oldtajmer za uživanje.
– Pre desetak godina sam isprobao jednog renoa kojeg je vozio moj prijatelj i dopao mi se. U početku mi je bio nezgodan taj njegov specifičan menjač ali sve je stvar navike. Svog renoa sam kupio pre dve i po godine od jednog Pančevca, koji je bio prvi vlasnik, a samo vozilo je proizvedeno 1991. godine, što znači dve godine pre konačnog prestanka proizvodnje, priča o svom ljubimcu Miljković.
Reno 4 se proizvodio u periodu od 1961. do 1993. godine. Krajem pedesetih godina Renoovi inženjeri i dizajneri imali su zadatak da naprave novi model koji bi nasledio model 4CV, koji je do tada bio prodat u preko milion primeraka, ali i da naprave jeftin putnički automobil sa velikim prtljažnikom koji bi parirao konkurenciji kao što su sitroenov spaček i folksvagenova buba.
– U Francuskoj je ovaj automobil bio naročito popularan među poljoprivrednicima koji su izdašno koristili njegov prtljažnik za pijačne potrebe. I ja ga koristim za prevoz robe, vozim najčešće na relacijama do Pančeva i Beograda, redovno ga održavam tako da je mašina u odličnom stanju, ali vrlo često ga vozim samo iz zadovoljstva, jer je postao neka vrsta moje strasti, kaže nam Goran Miljković.
Proizvodnja prvih modela pod nazivom R4 (747cc i 23KS) krenula je 3. avgusta 1961. godine. Naziv je 1965. godine preimenovan u Reno 4, a tokom vremena motor i menjač su u više navrata unapređivani, tako da je 1979. godine lansiran model Renault 4 GTL sa četvorocilindričnim motorom radne zapremine 1108cc i 34 KS. Reno 4 se pored Francuske proizvodio u mnogim zemljama sveta među kojima i u Jugoslaviji (IMV, Novo Mesto) i od 1961. do 1993. godine proizvedeno je preko 8 miliona primeraka.
– Gotovo da nema dana da ne dobijem ponudu da ga prodam. U Beogradu često dok čekam na semaforu, vozači otvaraju prozore i pitaju za cenu. Neko je kolekcionar, nekome treba za pecanje ili slično, međutim, ja o prodaji svog ljubimca ne razmišljam, poručuje Goran Miljković. (Č.V.)